INSPIRASI PUSAT PENTERNAKAN VIRUS

Bila disebut virus komputer terdapat 2 kategori, kategori lepak dalam komputer dan kategori musnah komputer..

Kategori lepak dalam komputer ni akan menyebabkan berlaku beberapa gangguan kepada sistem komputer anda, tetapi komputer masih tetap boleh digunakan. Penyakit lepak dari komputer ini akan merebak ke Pendrive dan sekawan dengannya jika anda menggunakan komputer ini. Sebenarnya tidak ada perisian khusus yang boleh digunakan untuk hilangkan virus lepak ni..Walau bagaimanapun disebabkan ianya virus Lepak..tidaklah bahaya sangat, maka biarkanlah mereka ini menumpang kasih dalam komputer anda..

Tips- Jika didalam komputer virus kategori Lepak ni susah dan panjang mukadimahnya jika nak dikesan, kita boleh tengok melalui Pendrive dengan bergerak ke My Ducument dan klik pada Tool dan ambil folder Option - Rujuk dua gambar diberi. Dalam Menu folder Options klik View dan klik pada Show Hidden and Folders.
- Untuk menyelamat dan diselamatkan anda digalakan buka Pendrive melalui Explorer dan jangan gunakan Autorun.
- Jika adan simpan fail menggunakan Ms Office, pastikan fail yang hendak dibuka dihujungnya mesti .DOC atau .DOCX. sekiranya hujungnya .EXE atau Bat. padam Virus itu dengan cara terhormat. Contoh dibawah..
Nama Fail  - Resume.Doc
Virus Fail   - Resume.Exe.
Manakala bagi Virus jenis Musnah pula akan menyebabkan komputer anda tidak dapat berfungsi seperti brontok,mawar,akucina,spamw dan sebagainya. Virus sebegini tidak dapatlah kita nak "Kautem" dengannya sebab tujuan hidupnya hanyalah untuk musnahkan komputer.. Untuk elak terkena simpton-simpton virus ini bolehlah guna Tips yang diberi di atas tadi jika tak mampu nak guna Anti Virus Original..
Tips 2 -
Sekiranya anda ditawarkan Anti virus percuma semasa berinternet, janganlah download anti virus tersebut, kerana kebiasaannya anti virus ini mempunyai tempoh tertentu yang boleh digunakan..Sekiranya anda tidak MEMBELI, Anti Virus ini akan bertindak sebagai Virus..!!! Ingat..
Anda Percaya tak kalau dikatakan bahawa PENCIPTA VIRUS ITULAH PEMBUAT ANTI VIRUS kerana hanya dialah yang tahu keadaan Virus ciptaaannya..