INSPIRASI Tips mudah dijamin suci lagi bersih

1. Bagaimana kita nak bagi komputer kita bagi ucapan salam " Assalamualaikum " pada memula kita hidupkan komputer. Anda juga boleh gunakan bunyi amaran seperti " Woi!! Salah tu!!!" sekiranya adik atau kawan anda ada buat kesilapan semasa menggunakan Windows..jom..
Memula anda kena sediakan Microphone,kalau tak ada pinjam jiran anda punya yang suka berkaraoke itu, lakukan latih tubi lontaran suara anda supaya dapat hasilkan bunyi merdu tidak sengau dan garau, setelah berada dalam keadaan bersedia, pergi ke START --> Program-->Accessories--> Entertaiment -->ambik Sound Recorder dan mulakan rakaman anda..jangan ler membebel panjang sangat.memadailah..dah puas hati, anda simpan fail yang telah dibuat tadi.Setelah siap, Masuk dalam Control Panel dan dapatkan Sound and Audio Devices, Klik pada Sound dan anda akan dapat seperti arahan dibawah.


Lakukan gerakan pada Program Events hingga anda jumpa Start Windows dan klik Pada Browse untuk mencari fail rakaman suara anda tadi..Cuba klik pada tanda Play untuk Test..Lakukan ikut inspirasi kreatif anda, kalau ada rakaman tentang kesalahan, cari Program Error dan tukar ajer. Pasti komputer anda selamat dari digunakan oleh adik anda.

2. .Pernahkah anda menghadapi saat getir kerana tak jumpa dan tak tahu dimana fail penting yang anda telah anda simpan terutamanya selepas selesai upacara Defrag atau penyusunan semula fail?

Penyelesaiannya mudah sekali, anda cuma perlu dapatkan kumpulan Search berbaloi-baloi dengan bergerak manja ke Start dan klik pada SEARCH seperti gambaran di atas. Mulakan pencarian fail anda yang tidak dapat dijejaki dengan menaip penghujung format fail tersebut, seperti jika fail dari Microsoft Word anda taip *.DOC maka senarai fail .Doc akan dipaparkan secara percuma. tanda * akan mewakili semua fail format Doc jika anda lupa apa nama fail tersebut.

3. Bagi pengguna Internet yang telah diserang penyakit malas, anda boleh lakukan begini kalau nak cepat dapatkan alamat pencarian di ADDRESS BAR..Contohnya anda malas nak taip "http://www.yahoo.com, anda cuma taip yahoo ajer..cuba tekan CTRL+ENTER bersekali, lihat ADDRESS BAR anda akan dilengkapkan secara gear Auto. Bagaimanapun, kata kuncinya mestilah betul seperti " FACEBOOK" jangan taip "Facebok"..sampai tahun depan tak jumpa..
4. Bagaimana pula kalau anda buka banyak folder atau fail dalam satu masa,tetiba Komputer anda Mati akal atau "HANGING" ? Nak tunggu takut lama sangat..jadi anda boleh gunakan ALT+F4 untuk memberhentikan beberapa program yang sedang bergerak , Ataupun langkah yang lebih sopan dan berhemah guna CTRL+Alt+Delete untuk mendapatkan arahan END TASK(Task Manager) dan anda boleh pilih program mana nak dimatikan..

5. Bagaimana pula kalau keadaan lebih merbahaya jika Tetikus pula tidak mahu bergerak..anda boleh gunakan kekunci CTRL+ESP untuk mendapatkan Start Menu bagi membolehkan anda Restart komputer..

6. Anda boleh gunakan TAB pada kekunci sebagai ganti Tetikus yang tidak bergerak untuk menggerakkan kedudukan anak panah tanpa perlu bersusah payah dapatkan Busur panah.

7. Tip bersihkan komputer amat payah untuk dilakukan, banyak rintangan dan halangan yang perlu anda tempuhi...tapi tidak mengapa jika anda ingin mencuba, langkah pertama dapatkan kain buruk yang sekarang ni ada dijual dimana-mana, basahkan dengan air bersih, pulas kain tersebut jangan pulas telinga jiran anda..Setelah suam-suam basah, mulakan dengan Doa dan bismillah..gosoklah habuk pada Komputer atau monitor anda dengan berhati-hati serta tamakninah..

Sekian terima kasih.