MASALAH KELEMBAPAN KOMPUTER

Bila disebut kelembapan komputer boleh kita bahagikan kepada dua bahagian, kelembapan prestasi dan kelembapan disebabkan keuzuran dan sudah mahu pencen.

Ok, kita ambil yang pertama dulu, prestasi komputer anda tidak seperti waktu mula-mula dibeli, semenjak dua menjak ini komputer anda sering gagal dalam ujian masa, masa yang dicatatkan sering tersasar dari jangkaan sebelumnya. Apa yang telah berlaku?..Sebenarnya banyak teori dan asas boleh dicari dan boleh juga kepada dua bahagian, iaitu masalah Software @ perisian dan masalah dalaman @ Hardware.

Bila disebut masalah perisian pastilah punca utamanya terletak pada Windows yang anda gunakan.Penyebab utama masalah pada Windows ini pada zaman IT ini ialah terdapat Virus didalamnya, kalau virus berada ditepi, kita pun tak kisah..duduklah situ sampai bila-bila pun tak per..Satu contoh mudah nak tahu ada virus atau tidak dalam komputr anda, tanpa menggunakan anti virus ialah taip Arahan MSCONFIG pada Run.. dapatkan Start Up seperti gambar diatas. Lihat pada Start Up Item senarai barang yang perlu dibawa sebelum Windows dapat masuk.Kalau ada virus biasanya barang itu jenama .EXE. atau .Com..Untuk lebih selamat anda Disable All ajer semuanya..Buat ujian memandu dengan restart, ada perubahan ?..Kalau sama juga maknya virus telah berkampung didalam komputer anda ataupun ada sistem yang telah rosak atau Corrupt.

Tak perlulah anda bawak jumpa bomoh karang dikata komputer anda "disampuk Jin " jadi kes berat pulak. Tips ini berguna bagi masalah kecil tapi jadi besar bagi yang tak tahu..Masalah kecilnya ialah tahap kepanasan dalam komputer anda atau cakap saintifiziknya "kena demam panas", anda perlulah pastikan keadaan kipas didalam komputer -bukan kipas siling rumah berfungsi dengan baik. Salah satu cara paling mudah nak tengok kipas itu OK ke tidak ialah.. pasang komputer dan tengok kipas pusing ke tidak!!!..Mana ada cara lain lagi..heheheh.. Kalau kipas pusing, tengok pula tahap kepanasan Hard Disk, kalau Hard Disk OK ,maknanya ada masalah lain seperti mak dia sakit (Mainboard).. Sekiranya Hard Disk anda panas tahap impak maksima, tambah kipas tapi jangan kipas meja sudah pada nya, boleh guna kipas Power Supply yang dah rosak. Kalau nak tahu macam mana nak selesaikan masalah Mak dia sakit dengan Hard Disk kena dapatkan E-book kami ler..promote ler pulak..isk..isk..

Masalah keuzuran pula biasanya berlaku tanda-tanda seperti kerosakan pada Hard Disk seperti contoh, jiran sebelah rumahpun boleh dengar bunyi Hard Disk anda jika berfungsi..Lagi satu ialah kegunaan Windows yang tidak sesuai dengan keupayaan komputer ibarat kereta kancil nak pakai enjin Wira 1.8 intercular Turbo, mungkin boleh tapi enjin tu kena duduk atas bumbung ler..Masalah begini tak dapat kita selesaikan tanpa bantuan kewangan..hehehe

Wassalam