MASALAH BROADBAND diiringi kumpulan muzik BERUKBAND





 INSPIRASI RAWATAN KESIHATAN






Beberapa email telah diterima dan menarik minat kami untuk kita kongsikan bersama iaitu berkenaan dengan masalah Broadband. Kita perhatikan soalan dan rawatan tanpa kos yang kami berikan.






A. Nadiah - saya telah membeli broadband celcom baru2 ni.dan saya telah menghantar laptop saya utk diformatkan sbb ade virus dlm laptop tu.lps saya format saya ade masalah utk me'ekses internet m'gunakan usb modem broadband saya.saya hanye dpt men'ekses selama paling lame 16 minit selepas tu window utk internet eksplorer @ mozilla hang dan menyebabkan laptop hang.saya dah bawak laptop tersebut ke kedai yg m'formatkan laptop tersebut tp tuan kedai tersebut x dapat nak kenal pasti masalah.usb broadband tidak rosak sbb saya dah mencubenye di laptop dan komputer yg lain.so saya mahu minta pemdapat tuan yg arif berkenaan masalah ini.jika boletuan email kan pandangan tuan ke email saya.terime kasih






- Sambil mendengar lagu terbaru dari kumpulan BerukBand kami menjawab. Pertamanya kita perlu mengenal pasti kerosakan apa sebenarnya berpandu dari pemahaman kami  kepada soalan diberi.


Ikuti beberapa panduan dibawah yang mungkin boleh digunakan.


1.Sila buat semakan dahulu tentang penyambungan Internet dengan bergerak dalam Control Panel, dapatkan Network connections dan ikuti langkah diberi..


Membuat semula proses penyambungan Internet.








Klik pada Create a new connection.
















                  klik Next











Klik arahan Connect to Internet























Klik pada Set Up Manually untuk teruskan upacara gilang gemilang ini.
























Pilih atau klik pada arahan akhir sekali iaitu Connect using a Broadband...























Klik Finish untuk menandakan proses penyambungan ini telah sempurna dilakukan.






















Teruskan kembali klik sekali pada Local Area Connection dan klik kanan untuk mendapatkan arahan Properties.

















Perhatikan arahan yang diberi didalam kotak,sekiranya terdapat arahan selain dari dipaparkan iaitui Connection untuk Anti Virus seperti AVG,Avira dan sebagainya padam menggunakan Uninstall. Seterusnya klik pada Internet Protocol (Tcp/ip) dan klik Properties.























Klik pada pilihan pertama iaitu an IP address automatically. 
Keluar dari semua arahan ini dan cuba buat penyambungan semula.
















2. Cuba buat penyambungan internet menggunakan Streamyx @ gunakan adaptor  modem Broadband lain, sekiranya masalah sama masih berlaku, Windows yang dipasang bermasalah dengan explorer @mozilla, Cuba Muat turun kedua perisian tadi menggunakan internet dari sini , jika masalah tetap serupa kemungkinan system windows mengalami masalah kesihatan dan langkah paling baik ialah Format semula. . 


3. Masalah Virus juga boleh jadi penyebab kerana jika cik Nadiah mempunyai 2 partition dan yang diformat cuma C, manakala D (Virus sebenarnya telah berada didalamnya) tidak diformat,maka apabila kita membuka fail dalam D,virus akan aktif semula.


4. Masalah Hardware juga boleh diambil kira..apapun diharap Nadiah cuba Format semula, kalau sama juga barulah beralih pada Hardware.
B. Helmy Hanifah - saya telah menggunakan Streamyx sebelum ini, kini disebabkan kesibukan dan kemudahan saya telah mendapatkan Broadband dari Celcom, masalah saya bila saya cuba membuat penyambungan ataupun semasa penyambungan,tidak semena-mena keluar kotak @arahan seperti dibawah. Saya menggunakan laptop Acer dan Windows XP sp2 dan ram 128. Apa rawatan yang dicadangkan?.









Gambaran diberi oleh En. Helmy.















Sekiranya arahan ralat seperti gambaran dalam Laptop En. Helmy, terdapat dua kemungkinan, Modem broadband rosak atau Sistem Windows yang rosak. 


Rawatan 


- En. Helmy boleh guna cuba cara ini dengan menarik arahan tadi ketepi dan cuba buat penyambungan semula.
- Pilihan seterusnya cuba pinjam atau pasang Modem broadband lain di laptop, kalau arahan sama keluar barulah boleh cuba format laptop tersebut.
- Kalau tak berjaya jugak, barulah berjumpa celcom untuk dibasuh secukup rasa..he..he..


Semoga dapat membantu..









003333

0 Pertanyaan: